ללמוד וללמד ולהפיץ תורת משה אלשיך הקדוש

תפיסת עולם

תפיסת עולם של  ראש המכון הרב פרוספר אברהם בן נסים אביטבול  מעמידה במרכזה הרוחני רעיונות והנהגות שבכוחן לסייע לאדם  המודרני להשלים חסרון עץ הדעת טוב ורע (1) בהתאם לשורש נשמתו (2)  בגיבוש תודעה עצמית הדרגתית המבחינה ומשלבת הביטים שונים למציאות ואשר יש בכוחה להוביל את האדם ממדרגה פחותה לדרגה עליונה. למקום שבעזרת מחשבה יהודית רוחנית ישומית מתגבשת תודעה ההופכת  לתורה דיליה (3).  תודעה הפועלת מתוך הנחות יסוד רוחניות המחברות את כל העולמות (4) עד לנקודת השלמות הגמורה בה החכם השלם (5) נהנה מעץ החיים (6) הנצחיים. גיבוש השקפה רוחנית יישומית כאתגר רעיוני  אשר ביכולתו לצפות מעבר לפרטיקולריות אל השלמות החיונית בה מתגלה הקודש לעומת החול ומתבררים ניצוצי (7) הקדושה מהסטרא אחרא (8). נקודת שלמות אליה מעלים את צד הקדושה שבקליפה (9) לאגודה אחת של יתרונות מהתודעה המסורתית ומהתודעה המודרנית. התודעה היהודית שעל פיה הוא פועל יכולה להיראות לפעמים כפוסט מודרנית אך בפועל מיוסדת על הנחות עומק שהם החיבור והסינתזה השלמה של ערכים הנטועים על טהרת האורטודוקסיה הדתית והנחות יסוד מתורת הנגלה ונסתר. על בסיס הנחות אלו  יכול האדם לבנות את זהותו האנושית-יהודית. חשיבה רוחנית ישומית כיסוד להכרה שבנפש  עליה הרב מתייחס פועלת מתוך ערכי מורשת האומה היהודית על כל מרכיביה ומבלי לפסוח על תמצית הישגי החכמה האנושית. לאור תפיסה אתית זו תלמידים-חברים ושומעי דברו הולכים ביגיעם עד לשלמות תכליתם ונעזרים בגישתו הכוללת מודלים וכלי עזר לאופן בו האדם אמור להתנהג.

 לדעת רבי פרוספר אברהם בן נסים אביטבול, על האדם ללכת משלמות אל שלמות החל מהתבוננות ומחויבות להתנהגות מסוימת לזיכוך עצמי, וכלה בשמירה על איזון מוצלח בין המוח ללב, הרגש והשכל בכדי לחתור למעלת "החכם השלם" המודע לענין תכליתו. העקרונות בהם ההגות הדתית בה ראש מכון האלשיך תופס מדקדקת בכל תג ותג בהלכה ומהווה בסיס ותשתית ערכית של קיום המצוות ולא כדבר המתווסף אליהם. 

 תהליך יצירת השינוי עומד על חזרה ליהדות אוטנטית המקרבת את האדם דרך נתיב רוחני אישי במסלול היווצרות תודעה יהודית המצרפת יחדיו אידאות שונות בהתחברות דתית, לאומית ואנושית. וכן המקור להצלחת שינוי דרכי החשיבה כפי שכל אחד יוכל להעיד על עצמו בהמשך מתבסס על קוד התנהגות בהשראת חכמי הדורות שניסח הרב בספרו "ההכרה שבנפש היהודי" בדומה למה שתיקנו יודעי ח"ן וחסידים ראשונים (10). קוד שכמובן משתלב למה שהטילה ההלכה על כל אדם מישראל בדרישה למלא את חובתו על ידי קיום המצוות. השיטה בה הרב אביטבול דוגל מתאימה לאורח חיים של דור נטורדוקסי (11) מודרני עם דרישה לריבוי יישומים ותשומת לב רב-מוקדית (12). כמו כן ההנהגות שהוא מציין נשענות על תורת משה וכולם בדוקות וערוכות כרשימה לוגית וראויה לשרת המשכיל ונבון, החכם ואחד העם בלתת משמעות להוויתו והערכה עצמית לייעודו בחיים.


1 עיין בספר עבודת ישראל פרשת בלק: למען יהיה טוב ורע ושכר ועונש ובחירה ורשות לאדם לעשות כרצונו. "כיון שעבר ואכל נשאר הדבר לתקן על ידי בני ישראל לדורות".

2 לתפקיד שהנשמה צריכה לעשות.

3 כדברי הגמרא במסכת עבודה זרה יט ע"א על התורה והלומד אותה שנעשים דבר אחד.  

4 מעולם העשיה, דרך עולם היצירה, עד עולם הבריאה וכלה בעולם האצילות

5 מאחר והחסרון דבק באדם מיום היוולדו, ונעשה שלם בשלמות בהגיעו לפסגת עצם חכמתו. עיין בפתח אליהו בתיקוני הזוהר  "מלגיו (הנשמה הפנימית) איהו יו"ד וה"א ווא"ו וה"א גימטריא אדם שלם. וכן בסידור עז התפילה של הרב שהרבני עם לקט כוונות האר"י. ראה גם ספר ישמח משה – פרשת קדושים דף לב/ב על המאמר (מכות כ"ג ע"ב) רבי חנניא בן עקשיא אומר רצה הקב"ה לזכות את ישראל וגו', דהיינו שבכל מצוה ומצוה יושג השלימות, והמציא השי"ת מיני שלמות רבים כדי שלא יעדר מן כל אדם אם ירצה.

6 עולם האצילות. מקום ממנו ירדה הנשמה אל בני אדם.

7 הטוב שהיה טמון בקליפה.

8 לעומת מציאות הקדושה והטוב, נבראו מציאות הטומאה והרוע – "הסטרא אחרא"

9 כמו הקליפה שעוטפת את הפרי . ה'סטרא אחרא' נקרא גם קליפה.

10 חסידי ה' הם אלה שזכו בחסדו של הבורא ועושים מעשי חסד מופיע בספר תהלים ל-ה: "זַמְּרוּ לַה' חֲסִידָיו וְהוֹדוּ לְזֵכֶר קָדְשׁוֹ".

11  Netordox – באנגלית מילה המורכבת מהמילים "נט" של אינטרנט ו"אורטודוקס" של אורטו ודקס המתייחסת לציבור הדתי לימודי המגדיר את עצמו כאורטודוקס חרדי.

12   Multi-tasking  הרצת כמה יישומים בו זמנית



מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

ענן תגיות

%d בלוגרים אהבו את זה: